Lyckad e-handelsimplementation

Tre korvmakare startade en lokal korvfabrik i Halmstad 1976. Idag är Korvpojkarna ett välkänt varumärke och deras korv och chark säljs i de flesta matvarubutiker på den lokala marknaden, men även på den regionala marknaden. – En marknadsundersökning visade att 40 procent av våra kunder ville kunna beställa sina varor lite mer när det passade dem själva. Det blev starten för vårt strategiskt viktiga e-handelsprojekt, säger Mia Sjöberg som är ekonomiansvarig på Korvpojkarna och ansvarig beställare.

korvpojkarna_1_ok (1)
Den stora strukturvinningen för oss har varit att ta order digitalt dag 1 för leverans dag 3. Det har gjort att vi enklare kan hantera order i ett naturligare flöde.
korvpojkarna fabrik
Kundnyttan är således stor då kunderna får en bättre leveranssäkerhet.
korvpojkarna logotyp

Om Korvpojkarna AB

Korvpojkarna tillverkar och säljer chark och korv och är verksamt i Halland samt delar av Skåne och Småland. Startades 1976 i Halmstad och är idag ett välkänt varumärke med produkter av hög kvalitet. Företaget har en omsättning på 60 MSEK och 26 anställda. I vår region, som omfattar Halland samt delar av Skåne och Småland, är vårt företag ett välkänt och etablerat varumärke.

 

 

Branschtillhörighet

  • Handelsföretag
  • Tillverkande företag
  • E-handelsföretag

 

– Vi gjorde en marknadsundersökning för att få fakta kring hur vi kunde förändra och öka flexibiliteten i vårt försäljningsarbete. Det visade sig att 40 procent av våra kunder ville kunna beställa när det passade under deras arbetsdag. 

E-handel ökar tillgängligheten

Korvpojkarna tog beslutet att satsa på en e-handelslösning för att öka tillgängligheten för kunderna, men även leveranssäkerheten ut till butiker och konsumenter. 

– E-handel är en del i en hel kedja av strategiska förbättringar för framtidens Korvpojkarna, där vi investerar i fabriken och förbättrade kundflöden. Den stora vinsten med vår nya e-handel är en ökad tillgänglighet och den stora kundnytta det för med sig. Samtidigt har vi jobbat med våra stopptider och distributionsflöden för att öka leveranssäkerheten och redan nu ser vi resultat. En win-win-win för kunder, konsumenter och oss själva.  

DH Solutions fick förtroendet

Affärssystemet Pyramid med samtliga artikel- och kunddata fanns sedan tidigare implementerat hos Korvpojkarna. Med en tilläggsmodul till affärssystemet kunde e-handelslösningen kopplas på, vilket innebär ett säkert flöde från order och leverans till fakturering och uppföljning.  

– E-handeln är ett stort och avgörande projekt i vår verksamhet, både strategiskt och ekonomiskt, så det var viktigt för oss att välja rätt leverantör. DH Solutions känner vi väl och har stort förtroende för. Vi är mycket nöjda med hur projektet har fortlöpt och resultatet nu när vi är i mål. Det känns dessutom positivt att kunna välja en lokal leverantör, tycker vi.  

E-säljare som en bonus

Fler och fler av Korvpojkarnas kunder väljer nu att logga in på den lättnavigerade e-handelssidan och beställa sina produkter. Som en bonus har Korvpojkarna samtidigt fått ett bra säljverktyg. E-säljaren är en variant av e-handeln som bygger på samma system, artikeldata och bilder och passar säljarens behov när de besöker kunderna och som fungerar direkt i mobiltelefonen eller plattan.

Ola Persson, VD och Mia Sjöberg, Ekonomi- och personalansvarig

Om lösningen

Affärssystemet Pyramid med tilläggsmodulen Eline. All artikeldata finns i Pyramid, som sedan kompletteras med webbspecifikt innehåll som exempelvis bilder. Orders som läggs i e-handeln går direkt in i Pyramid, för order och leverans samt fakturering. DH Solutions har även adderat en funktion som gör det möjligt för Korvpojkarna att se information om ordern har kommit in via e-handel, via säljarens besök i butik, per telefon eller e-post. I lösningen finns också en anpassad funktion med specifika leveransdagar som är kopplad på varje kund och som kommer som information i e-handeln både för kunden som hjälp när de ska beställa och även för Korvpojkarnas vetskap när kunden får nästa leverans.

Kontakta oss

Rasmus Nilsson

Strategisk säljare

rasmus.nilsson@dhsolutions.se

035 – 17 91 79

Per Eriksson

Försäljningschef

per.eriksson@dhsolutions.se

035 – 17 91 02

Alexander Johansson

Operativ chef

alexander.johansson@dhsolutions.se

035 – 17 91 20

Boka ett möte

Låt oss boka in ett första inspirationsmöte där vi kan visa dig hur vi kan öppna upp spännande möjligheter för din verksamhet. Vi ser fram emot att få prata med dig!

Kontaktinformation
Kontaktinformation
Ange tid och datum för önskat möte så försöker vi tillmötesgå ert önskemål!

Tack för din bokning!

Vi ser fram emot att träffas och diskutera hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt.
Vi hör av oss snart med en bekräftelse.

Ha en fantastisk dag!