Hur vaksam är du mot bedrägeriförsök?
Jag fick ett samtal förra veckan från ”Inget uppringnings-ID”. Tänkte direkt sjukhus eller polis och svarade. I andra änden – en inspelad manlig röst på engelska.
Han påstod sig vara från polisen och att min identitet hade blivit kapad. För att få mer info och tala med en ”polisofficer” uppmanades jag att trycka på 1. Naturligtvis gjorde jag inte det, men tvekade ändå innan jag la på luren. Efter kontakt med polisen i Halland fick jag veta att det är många liknande bedrägerier på gång just nu.
Det är verkligen lätt att, om man är stressad och osäker, hamna i fällan. Och detsamma gäller för it-attacker. Det är enkelt att klicka på en länk i ett mail, godkänna installation av skadlig programvara eller slarva med lösenord när man har mycket att göra. Ofta är det den mänskliga faktorn och stressen som är bovarna…
Något som är avgörande är att lära användarna i er organisation att vara vaksamma. Till exempel genom att prata om risker, ha tydliga riktlinjer och kontinuerlig utbildning. Bra verktyg och utbildningar som dessutom ger direkt feedback kan vara ett bra verktyg!
Några andra värdefulla tips att tänka på:
- Tvåfaktorautentisering vid inloggning, för extra säkerhet
- Ha en lösenordspolicy med krav på längd, ändringar och specialtecken.
- Uppdatera programvaror och operativsystem regelbundet för att stärka säkerheten.
- Utbilda användarna med automatiserade säkerhetsutbildningar ex Nimblr för att öka vaksamheten.
Vad är ditt bästa tips för att skydda vaksamheten mot bedrägerier hos användarna och bygga en stark grund?
Hör av dig så tar vi en kopp kaffe och pratar vaksamhet!
Helena Eriksson, VD