INTERVJU med Lidh Reklam i DH Upplevelserum
Har du hört talas om vårt koncept DH Upplevelserum? Kanske är du lite nyfiken på vad det innebär och hur andra som genomfört det upplever det? Då är detta för dig:
För en tid sedan genomförde Lidh Reklam konceptet DH Upplevelserum, där fem stycken från bolaget, inklusive såväl ledningen som medarbetare, deltog. Vi har pratat med Jeanette Carlsson, VD och Ulf Hermansson, it- och produktionschef om hur de ser på konceptet DH Upplevelserum och vad de fick med sig till verksamheten.
Varför valde ni att genomföra ett upplevelserum?
- Vi var nyfikna på möjligheterna med de verktyg som finns i M365 och hur de kan underlätta våra processer. Vi hade M365 och ville kunna se hur det kunde utveckla oss. När vi hörde om DH Upplevelserum blev vi nyfikna och i och med att vi hade systemet sen tidigare kände vi att vi kunde lära mer.
Hur skulle du beskriva vad ett upplevelserum är efter att du genomfört det?
- Det var mer än själva ”rummet”, konceptet är uppbyggt i tre delar och vi började med en analys för att se hur vi jobbare med verktygen innan själva Workshopen. Vi fick även idéer, sammanfattning och uppslag på hur vi kunde utvecklas efter ”rummet”. Det vi tyckte blev bra och som är viktigt inför ”rummet” var att intervjun inför ”rummet” genomfördes av ett team som har erfarenheter av att ställa rätt frågor om verksamhetsutveckling.
Vill du delge dina insikter från dagen?
- Ja, insikterna var att det fanns fler möjligheter än vad vi kände till. Vi började använda Planner för uppföljning och struktur av ledningsmöten och arbetsmöten. Det blir ett levande verktyg som vi kan arbeta med mellan mötena. Sen såg vi att det fanns möjligheter och bygga upp mer automatiserade flöden med Power apps ex för attestering av fakturor, och att använda PowerBI för att bli effektivare med statistik.
Skulle du rekommendera andra att genomföra ett upplevelserum och i så fall varför?
- Absolut JA, det var en givande dag där ledningen och medarbetarna fick möjligheter att diskutera processer med externa ögon. Det blev bra diskussion om hur vi kan förenkla och förbättra våra interna processer. Vi hinner aldrig sitta i vardagen och diskutera och det var även bra att komma till en ny miljö. I förhållandet till antalet anställda har vi många it-kunniga men vi tar oss ändå aldrig tiden att diskutera nya möjligheter.
Har du haft nytta av kunskapen och insikterna du fick med dig i ditt fortsatta arbete?
- Ja vi arbetar aktivt med Planner numera och vi fortsätter diskussionen om hur vi kan förbättra processer med verktygen i M365.
Några tips att tänka på inför DH Upplevelserum?
- Viktigt att ha tiden att både förbereda sig och ta hand om de uppslag och idéer som vi ser möjligheter och kan ge oss effektivisering i framtiden.
- Måste begränsa sig vad man går igenom för att kunna fokusera och ta hand om det man kommer fram till.
KORT FAKTA OM LIDH REKLAM
Lidh Reklam i Halmstad bildades 1960 och är idag marknadsledande i Sverige avseende personligt adresserad direktreklam till nyinflyttade. Med mer än 60 års erfarenhet har de en stabilitet och en gedigen kunskap som gör dem unika på marknaden. Med Välkomstbrevet och Mobilkupongen når de nära 500 000 nyinflyttade över hela Sverige. Varje år!
Antal anställda: 19 st