Pyramidtipset i januari
Pyramidtips – sektioner!
I Pyramid är de flesta registreringsrutinerna uppbyggda av flera sektioner. En sektion kan exempelvis innehålla en grupp av fält, som kunddata och adressuppgifter. Den första sektionen kallas vanligtvis ”Huvud” och kan inte döljas. Övriga sektioner visar en ikon () som indikerar om de är utfällda eller infällda. Genom att klicka på menyn i huvudsektionen visas alla sektioner, inklusive Huvud, i en lista. Genom ett klick på sektionen i listan hamnar du direkt i den sektionen.
Genom menyn och ”Inställningar sektioner” kan du anpassa vilka sektioner som visas, döljs, är utfällda eller stängda vid start, samt ändra ordningen på sektionerna. Dessa inställningar kan göras individuellt per användare eller för alla användare.
Sökmöjligheten på fält via menyn är en användbar funktion. Om du till exempel vill koppla en säljare till en kund men inte vet var fältet finns, kan du skriva ”säljare” i sökfältet, klicka, och hamna direkt i det relevanta fältet där du kan koppla kunden till en säljare.
Varför är detta en bra funktion i Pyramid? Genom att begränsa och flytta information kan arbetet bli mer effektivt för varje användare. Varje användare ser endast den information som är relevant för deras arbetsuppgifter, vilket undviker att överflödig information gör det svårt att hitta och registrera viktig information.