Osby Vitvaror designar sina vitvaror för att motsvara moderna krav och kundernas behov inom fastighets- och byggbranschen. Tillverkningen sker bland annat i Polen, Danmark, Turkiet men framför allt i Kina, och tas hem till Sverige och marknadsförs under det egna varumärket.
Målsättningen är att hålla en jämn och hög servicegrad, vilket innebär säkra leveranser av rätt produkt, till rätt plats och i rätt tid. För att nå visionen är ett effektivt affärssystem mycket viktigt, säger Jenny Bosson som är ekonomichef på Osby Vitvaror.
Jenny Bosson
Produktsortimentet
Företagets kyl- och frysskåp, disk- och tvättmaskiner, torktumlare, fläktar och tillbehör tillverkas efter kundernas specifika behov och önskemål.
– Vi försöker hålla ett smalt produktsortiment men anpassar det även efter de önskemål som byggbolag och fastighetsägare har. Vi handlar utan mellanhänder och kan därför erbjuda konkurrenskraftiga priser och lösningar som passar våra kunder. Moderna, energieffektiva vitvaror som passar hyreslägenheter.
Snabb, säker helhetslösning
Osby Vitvaror kan hålla en hög servicegrad genom stabila samarbeten med Fraktkompaniet AB, som står för frakt, lager och logistiklösning, och Centralservice i Osby AB som lagerhåller reservdelar och utför service på produkterna.
– Samarbetet gör oss konkurrenskraftiga, och vi strävar hela tiden efter att erbjuda ett bekymmersfritt partnerskap med våra kunder. Snabb och säker hantering av produkterna och att vi kan säkerställa att rätt produkt står på rätt plats i rätt tid.
Affärssystemet Pyramid
En upphandling av affärssystem påbörjades under hösten 2016.
– Vi hade ett behov av att jobba mer effektivt och framför allt att kunna integrera vårt kommande affärssystem med våra partners för att ha möjlighet att hantera hela verksamhetsprocessen. För oss var det mycket viktigt att vår IT-leverantör förstod vår verksamhet, helheten i vår verksamhet från säljarens prognoser till inköparens arbete, leveransen men också eftermarknaden. Det gjorde DH Solutions.
Effektiv implementering
DH Solutions kunde matcha kravspecifikationen från Osby Vitvaror och implementeringen påbörjades i januari 2017. I april var implementeringsprocessen av en stor mängd verksamhetsflöden klar och affärssystemet Pyramid kunde driftsättas.
– Vi gick från ett renodlat ekonomisystem till ett avancerat affärssystem, vilket var en stor omställning. Det var tufft när vi var mitt uppe i implementeringen, eftersom ingen av oss på Osby Vitvaror hade någon erfarenhet av Pyramid egentligen. Men det var verkligen värt det. Nu jobbar vi mycket mer effektivt än vad vi gjorde tidigare. Vi har bättre kontroll på produkter, prognoser och lager än vad vi någonsin har haft tidigare. Ju mer vi lär oss om Pyramid, desto större nytta ser vi att vi har av det.
Kontroll på verksamhetens processer
Hur gick det då med Pyramid-kopplingen till logistikpartnern?
– Nu när allt är på plats kan vi konstatera att vi har fått flera speciallösningar som passar just vår verksamhet. Integrationen med Ntex (f.d. Fraktkompaniet) fungerar som det ska, vi scannar varje produkt och har på så sätt kontroll på serienummer, inköpsdatum och leveransadresser.
Utveckling pågår
Osby Vitvaror kan nu fortsätta att växa och utvecklas som företag, med ett effektivt affärssystem som backar upp.
– Vi ser en stor utvecklingspotential i att koppla samman affärssystemet med vårt CRM-system, försäljningsprognoser och vår webbsida. Men vi tar ett steg i taget, så att vi verkligen kommer in i arbetssättet och förstår Pyramids alla fördelar. Den personliga kontakten med Rasmus Nilsson på DH Solutions har varit en oerhörd hjälp för oss. Han har rätt kompetens givetvis, men framför allt har han stor förståelse för Osby Vitvarors verksamhet och våra behov.